1 september 2023, een dag die bij velen doet doordringen dat de zomer nu echt achter ons ligt en dat het leven weer zijn gewone gangetje gaat. Dit jaar was het ook de dag dat Tesla de vernieuwde Model 3 voorstelde aan de wereld. Dat vond plaats in Noorwegen, werd niet op voorhand aangekondigd en er was jammergenoeg ook geen live stream, zoals dat bij vorige evenementen wel het geval was.
De Model 3 is erg belangrijk voor Tesla want dankzij dit model, dat Tesla sinds 2016 doorheen ‘production hell’ en ‘logistics hell’ heeft laten gaan, hebben ze zich op de kaart gezet als een massaproducent van auto’s. Dit is iets dat deel uitmaakte van het eerste Masterplan van Elon Musk en waar velen aan twijfelden. Er moet worden toegegeven dat het faillissement op bepaalde momenten om de hoek loerde, maar Tesla is er wel degelijk in geslaagd. En intussen zijn we 2023, 7 jaar verder, en dit jaar gaat Tesla waarschijnlijk bijna 2 miljoen auto’s produceren, versus 1,3 miljoen in 2022. Om dat even te kaderen, 2 miljoen auto’s per jaar, dat zijn meer dan 5000 Tesla’s die per kalenderdag de fabrieken uitrijden… Ter vergelijking, Toyota produceert per jaar 10 miljoen voertuigen.
Wat is er nu vernieuwd aan de Model 3, die het eigenlijk nog steeds redelijk goed deed ten opzichte van de concurrentie. We bespreken hier de 10 belangrijkste nieuwigheden waarvan je op de hoogte moet zijn.
1. Het design
Het valt onmiddellijk op, het nieuwe design aan de voorzijde van de Model 3. De lichten zien er wat strakker uit, de losstaande mistlampen/knipperlichten vooraan zijn verdwenen en het ‘visgezicht’ dat sommigen bij het vorige model zagen, is helemaal verdwenen.
Langs de zijkanten is er op de nieuwe velgen en wieldoppen na niets veranderd maar achteraan zijn de lichtunits ook weer wat strakker en bestaan ze nu uit één deel. Het volledige lichtblok gaat nu mee omhoog als je het kofferdeksel opent.
Als laatste zijn er ook nog twee vernieuwde kleuren. De rode kleur heet nu ‘Ultra red’ zoals die ook beschikbaar is op de Model S, en donkergrijs heet vanaf nu ‘Stealth grey’ en ziet er op het eerst zicht wat donkerder uit dan het vorige ‘Midnight grey’. Dit is ook een kleur die momenteel uniek is voor de nieuwe Model 3.
2. Het dashboard
Binnenin de nieuwe Model 3 zijn er ook wat (onverwachte) wijzigingen. Het eerste wat opvalt is dat de hendels links en rechts achter het stuur, net zoals bij de nieuwe Model S en Model X, zijn verdwenen. De richtingaanwijzers bedien je met een knop op het stuur met je linker duim, de ruitenwissers bedien je, als dat nodig is, met een knop met je rechter duim en Autopilot wordt geactiveerd door op het rechter wieltje op het stuur te drukken. Kiezen of je vooruit of achteruit wil rijden, wordt automatisch gedetecteerd, en als een correctie nodig is, doe je dat op het scherm. Mocht om één of andere reden het scherm niet meer functioneren, dan zijn er knoppen in de dakhemel voorzien waarmee je alsnog P(ark), R(everse), N(eutral), D(rive) kan selecteren.
Op deze manier van rijden, dus zonder hendels, kwam bij de introductie van de nieuwe Model S en Model X heel wat commentaar, zeker in combinatie met het Yoke-stuur (het halve stuur), maar die storm is nadien toch gaan liggen. Het is waarschijnlijk een kwestie van gewoon worden en dan lukt het wel (hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb). Aangezien Tesla toch hard inzet op zelfstandig rijden, lijkt me dit een tussenstap om in een volgende iteratie het stuur volledig overbodig te maken, wanneer FSD echt goed is en het natuurlijk ook door de overheden wordt toegelaten…
Belangrijk te melden is dat de Yoke voorlopig alleen een optie in de Model S en Model X blijft.
3. Geluid
Een aangename verbetering in de nieuwe Model 3 is ook dat er minder geluid in de cabine binnendringt, iets waar bij het vorige model soms over werd geklaagd. Alle ruiten zijn in het nieuwe model nu van akoestisch glas ipv de voorruit en de twee zijruiten vooraan. Daarnaast is ook de vering onderhanden genomen en staat de motorkap lichtjes omhoog aan de ruitenwissers zodat de wind efficiënter, en ook stiller, over de vooruit kan stromen.
Het resultaat is een merkbare stillere cabine (tot 30% stiller wordt beweerd) tenzij je natuurlijk het geluidssysteem wil uittesten. Het beschikt nu over 17 luidsprekers in plaats van 14 en de bassen komen beter tot hun recht, hoewel ik daar over het vorige model niet over had te klagen…
4. Microfoons
Iedereen die vaak belde in zijn of haar Model 3 kan bevestigen dat de persoon aan de andere kant van de lijn je niet altijd even goed kon verstaan. Tesla heeft dat verbeterd door nu meerdere microfoons te verwerken in de nieuwe Model 3, zowel aan bestuurders- als passagierszijde, in plaats van één enkele microfoon in het midden. Samen met de merkbaar stillere cabine maakt dit het eenvoudiger om heldere gesprekken te voeren.
5. Scherm voor de passagiers achteraan
Bij de presentatie van de nieuwe Model S en Model X waren mijn kinderen onmiddellijk heel erg geïnteresseerd in dat schermpje achteraan waar ze YouTube konden kijken en games konden spelen. Ik denk niet dat er velen waren die dachten dat dit ook naar de ‘goedkopere’ model 3 zou komen, maar Tesla heeft het toch gedaan.
Met dat scherm achteraan kunnen de passagiers de temperatuur regelen, stoelverwarming aanzetten, de muziek in de auto kiezen, Youtube of Netflix kijken of games spelen met draadloze controllers van een recente console.
6. Geperforeerde zetels
Ook nieuw in de Model 3 beschikken de witte of zwarte zetels nu over geperforeerd kunstleder. Zowel vooraan als achteraan helpt dat bij de stoelverwarming die al standaard was op alle zitplaatsen. Wat wel nieuw is, is dat de zetels vooraan nu frisse lucht naar je rug kunnen blazen en dat is zeker zo aangenaam bij erg heet weer.
7. Bereik
De motors en de batterij zijn identiek aan die van het vorige model en toch gaat het bereik er met een kleine 10% op vooruit. Voor de Standard Range is het nu 513 km WLTP, voor de Long Range 629 km WLTP en dat met batterijen van respectievelijk 57 kWh en 75 kWh.
Deze verbetering komt door heel wat aanpassingen van Tesla om de nieuwe Model 3, die al heel aerodynamisch was, nog aerodynamische te maken. Ook de banden en nieuwe wieldoppen en velgen doen hun duit in het zakje en helpen bij een lager verbruik, maar dat gaat wel ten kost van de topsnelheid, die nu net boven 200 km/u blijft steken ten opzicht van 230 km/u voorheen.
Kort samengevat, Tesla heeft iets waar ze al heel goed in waren, efficiëntie, opnieuw verder kunnen perfectioneren en haalt een verbruik waar de concurrentie maar van kan dromen.
Staar je daarom nooit blind op het rijbereik waar sommigen mee adverteren, want dat zegt niets over het verbruik. Als je 500 km kan doen op een batterij van 60 kWh, of je hebt daar een batterij van 105 kWh voor nodig, dat is een heel groot verschil in efficiëntie…
Vergelijk het maar met de grootte van je brandstoftank toen je nog in een ICE reed, niemand sprak over de grootte van de tank, maar wel over het verbruik.
8. Sfeerverlichting
Zoals andere merken dat al een tijdje doen, biedt Tesla nu in de nieuwe Model 3 ook sfeerverlichting aan die in ieder van de deuren en in het dashboard zit en die je in eender welke kleur kan instellen via het scherm.
9. Hardware suite versie 4
Tesla heeft al heel wat iteraties gehad qua hardware voor hun Full Self Driving (FSD) en er wordt verwacht dat de nieuwe Model 3 versie 4 gaat meekrijgen. De belangrijkste wijzigingen ten opzicht van versie 3 is de terugkeer van de radar, camera’s met hogere resolutie en een camera in de neus. Tesla geeft er zelf niet veel informatie over, dus het wordt wachten op de eerste modellen die aan klanten geleverd worden of dit effectief zo zal zijn.
10. Prijs
Met de aankondiging van het nieuwe model, gaat er ook een prijsverhoging van 1000 euro gepaard. Dat valt eigenlijk goed mee omdat je heel wat extra krijgt ten opzichte van het vorige model.
Maar omdat er heel wat geruchten waren die aangaven dat het productieproces van de nieuwe Model 3 heel wat zou verbeterd zijn (lees goedkoper zou zijn) was er een verwachting dat het model zelfs in prijs zou kunnen dalen, maar dat is niet het geval. Al weten we natuurlijk niet wat de toekomst brengt over 6 maanden tot een jaar.
Desalniettemin is de nieuwe Tesla Model 3 een serieuze upgrade ten opzichte van de vorige versie en krijg je enorm veel waar voor je geld!
Door Dimitri V.
Alle foto’s afkomstig van Tesla
Voor de leden van TOCNL was er nog een extraatje op maandag 11 september. Tesla organiseerde namelijk een introductie van de Model 3 in Utrecht en de wij mochten 30 leden mee nemen.