Hieronder wat tips voor als dit je eerste winter in een EV is, of gewoon als check.
Uiteraard gelden veel normale tips ook, zoals dat winterbanden helpen, je rubbers invetten met vaseline kan voorkomen dat ze vastvriezen, je rustiger moet rijden, anti-vries in je ruitenwisservloeistof handig is etc.
- Je batterij heeft het zwaarder als de temperatuur lager is: ja, in de winter kom je minder ver op een lading.
- Daarom: indien mogelijk, verwarm de auto voor vertrek voor terwijl hij aangekoppeld is aan een laadpaal
- Je kunt vanuit je warme huis met de app de auto op temperatuur brengen of (aparte functie) ontdooien
- Gebruik je je auto op vaste dagen in de week en vertrek je op vaste tijden: gebruik de optie om de auto automatisch op weekdagen op tijd op temperatuur te hebben (maar denk er dan wel aan als je geplande dagen toch niet weg gaat :-))
- Vergeet niet dat je een slip-start-stand in het menu op de auto hebt voor als je op een glad wegdek moet wegrijden
- Houd wat extra marge aan bij aankomst op je bestemming: als vuistregel kom je met minimaal 20% lading aan op bestemming
Is je deurhendel vast gevroren? Geef er dan met de vlakke kant van je vuist (idealiter in handschoen) even 1 of enkele klappen op: meestal komt hij dan los.
Gebruik je stoelverwarming en je verwarmde stuur: in de auto kun je zorgen dat die automatisch aan staan en bediend worden op basis van je ingestelde binnen-temperatuur.
In de winter nog belangrijker: wil je onderweg laden bij een Tesla Supercharger, zorg dan dat je ruim op tijd in je navigatie naar de supercharger navigeert (eventueel als tussenstop): de auto zal dan proberen de batterij op ideale temperatuur te krijgen zodat je zo snel mogelijk kunt laden en verder kunt.
Als er sneeuw of ijs wordt verwacht, zet dan uw ruitenwissers in de servicestand (‘Bediening’ > ‘Service’ > ‘Ruitenwisser servicestand’) en schakel het automatisch inklappen van de buitenspiegels uit om vastvriezen te voorkomen (‘Bediening’ > ‘Spiegels’ > ‘Spiegels automatisch inklappen’).
Er kan een blauw sneeuwvlokpictogram op je scherm en in de app verschijnen als de batterij van de auto te koud. De regeneratieve remkracht is dan minder en de auto accelereert trager.
De Model S heeft deurgrepen die zijn ontworpen om ijs te breken wanneer ze naar buiten komen.
Model X rijders hebben voorportieren die zijn uitgerust met ijsbrekers die de automatische portieren openzetten, zelfs wanneer ze zijn dichtgevroren.
Missen we belangrijke tips? Stuur ons een mail!