De Tesla Cybertruck… Sinds de onthulling ervan tijdens de nacht van 22 op 23 november 2019 heeft de Cybertruck al heel wat emoties losgemaakt bij velen, uiteenlopend van aartslelijk en dat koopt niemand tot ‘wow’ wanneer kan ik er eentje in ontvangst nemen; en alles er tussen in.
Het legendarische moment tijdens de onthulling waarbij het Franz von Holzhausen met een metalen bal de ‘kogelvrije’ ruiten laat barsten, staat nog in mijn geheugen gegrift en ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dit niet met opzet is gedaan… om aandacht te trekken. Maar dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Intussen is de bubbel die destijds door Elon werd voorspeld, waarbij hij hoopte om er 250.000 per jaar te verkopen, ook helemaal doorprikt en liggen de verkoopsaantallen vele malen lager… In Europa is er voorlopig nog geen sprake van een Cybertruck, maar her en der is er toch eentje die af en toe opduikt en heel wat aandacht trekt.
Maar hoe je het draait of keert, de Cybertruck heeft een redelijk controversieel ontwerp en ik denk dat er meer tegenstanders zijn dan liefhebbers… Maar dat houdt me niet tegen om mezelf toch bij de kleinere groep liefhebbers te scharen.
In mei 2024 had ik het geluk, en dat was puur toeval, om als één van de eerste de Tesla Cybertruck in Europa, meebepaald Hasselt in België, te mogen ontdekken aan de Corda Campus, waar ik werkzaam ben. De reden waarom Cybertruck hier als eerste werd voorgesteld was omwille van een staalbedrijf uit de buurt, Aperam, dat onderdelen levert voor de Cybertruck. Het is een enorme auto van bijna 6 meter en desondanks dat ik hem zeker niet mooi vind, heeft de Cybertruck wel iets. Je mocht erin zitten en alles goed bekijken, maar erin rijden behoorde niet tot de mogelijkheden.
Daarnaast is Tesla ook al tien jaar bezig met de ontwikkeling van FSD, Full Self-Driving, en werd FSD Supervised (dus waarbij je als bestuurder nog steeds verantwoordelijk blijft voor het eerst beschikbaar gesteld voor Amerikaanse klanten in het laatste kwartaal van 2022. Ik herinner me nog dat ik uren filmpjes heb bekeken van hoe dat precies werkte. Er volgden nog vele volgende versies sindsdien en momenteel zijn we blijkbaar dicht bij de overgang van FSD (supervised) naar FSD (unsupervised). Ook de Robotaxi’s (een Model Y met FSD) worden in steeds meer steden uitgerold in de VS, dus dat breidt ook langzaamaan verder uit. En Europa… daar zitten we nog opgescheept met een FSD-versie van 2019, want FSD is tot op heden nog niet toegelaten in Europa. De roep om het toe te laten wordt wel steeds luider, dus hopelijk kunnen binnenkort de Europese klanten, die duizenden euro’s voor FSD hebben neergeteld, er ook van genieten.
Cybertruck en FSD, twee zaken die me heel erg interesseren, maar helaas niet beschikbaar in België of Europa…
We gaan met de familie af en toe een weekje skiën tijdens de winter en dat was ook dit jaar gepland voor februari 2025. Maar door omstandigheden hebben we dat moeten annuleren en niet veel later rees er een idee om in plaats daarvan een bezoek te brengen aan New York. Dat zou wel niet in februari 2025 zijn, dat was iets te kort dag, maar later op het jaar. Het idee concretiseerde en we zouden een weekje New York gaan ontdekken in de laatste week van oktober.
Ik zag natuurlijk mijn kans om in de VS de Cybertruck en FSD te gaan ontdekken en besloot een dagje een Cybertruck met FSD te gaan huren. Zo kon ik enerzijds de Cybertruck rijdend ervaren en anderzijds voor mezelf oordelen hoe goed of slecht FSD nu echt is. Op de duur weet je niet meer wat te geloven door alle filmpjes op de verschillende sociale media.
Cybertrucks met FSD waren niet te huur bij de traditionele verhuurbedrijven dus kwam ik terecht bij de Turo, de Airbnb om auto’s te huren. In en om New York waren er heel wat Cybertrucks te huur maar er waren er niet zoveel die over FSD beschikten. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Cybertruck van Michael en Amanda die op Staten Island, ten zuiden van New York, woonden. Ik heb een stevige 400$ betaald voor één dagje, inclusief de allrisk verzekering. Maar goed, af en toe eens gek doen, kan wel eens.
Op dinsdag 28 oktober was het dan zover en ben ik samen met mijn twee zonen (13 en 15) en zwager via de metro en de bus afgezakt naar Staten Island om de Cybertruck op te halen. Toen we aankwamen stond de enorme truck al mooi te blinken op de oprit. Ik kreeg een sleutelkaart, heb foto’s gemaakt van de huidige toestand van de Cybertruck en omdat ik geen uitleg nodig had, omdat alle Tesla’s werken op dezelfde manier, waren we na 15 minuten op weg.
Althans, dat was het plan, want net voor we wilden vertrekken stopte er een Amazon-busje dat de helft van de straat versperde. Omdat ik niet zeker was dat ik er vlotjes langs kon, heb ik het ook niet geprobeerd… Intussen heb ik het interieur uitgebreid kunnen bestuderen en in de niet overdreven grote cabine kan je erg comfortabel zitten met 5 personen. De Cybertruck is enorm qua lengte, bijna 6 meter, waarvan er 1m80 voor de laadbak dient, want ik paste er net in toen ik erin ben gaan liggen.
Nadat de Amazon-pakjes waren geleverd en de weg weer vrij was, konden we zonder risico vertrekken. Het eerste wat opviel was dat de Cybertruck erg kort draait. Tijdens de eerste bocht die ik nam, voelde je echt de achterzijde meesturen om een bocht kort te kunnen nemen. Een heel vreemd gevoel als je dat niet gewoon bent, maar dat went natuurlijk snel. Je moet er daarbij wel op letten om bochten niet te kort te nemen.
De eerste paar straten waren wat onwennig omdat de Cybertruck echt groot is als je een Model3/Y gewend bent. We kwamen wel wat voetgangers tegen, maar die keken eigenlijk niet op toen we passeerden, ze waren Cybertrucks misschien wel gewoon. Ik had wat scenic routes opgezocht in de buurt van New York en had een plan om ongeveer 300 kilometer te rijden ten noorden van New York.
Op weg naar de autostrade zijn we nog gestopt op een groot parkeerterrein om de Cybertruck nog eens uitgebreid te bekijken, zowel de binnenkant als de buitenkant. Mijn zonen en ik hebben in de frunk en in de laadbak achteraan gelegen, we zijn op de tonneau cover gaan staan, we hebben een lichtshow geprobeerd en hebben eens op elke zitplaats plaatsgenomen. Langs de buitenzijde zagen we ook de vingerafdrukken en ook de scherpe randen waar je toch wel mee moet uitkijken bij het sluiten van de frunk.
Ook de draaicirkel van de Cybertruck was verbazingwekkend klein omwille van meedraaiende achterwielen. Ik heb nog gezocht of er een krabmodus was, maar die heb ik helaas niet gevonden. Na een grondig onderzoek gingen we verder naar de autostrade en was het tijd om FSD eens te proberen. We reden met een V13-versie, dus niet de recent gelanceerde V14, die nog een pak beter zou zijn dan V13. Maar ik ben ‘gewoon’ om met een Europese versie van FSD te rijden, dus dan is het contrast met V13 ook al enorm.
Eens op de autostrade drukte ik het rechter wieltje op het stuur tweemaal in en kwam er een melding die me vroeg waarom ik FSD had uitgeschakeld, huh? Ik probeerde nog een paar keer en telkens hetzelfde resultaat. En ineens had ik het door, je moet slechts één keer drukken om FSD te activeren, zoals je dat bij ons ook kan instellen dat je één keer klikt, in plaats van twee keer om Autopilot te activeren.
De eerste meters met FSD op de autostrade leken heel erg op wat wij ook gewoon zijn en is het volgen van de voorligger en tussen de lijnen blijven. Maar opeens nam FSD zelf initiatief en ging naar het linker rijvak om een vrachtwagen in te halen. Ik was wat verrast dat dit zo vlot ging en had zelf nog niet naar achter gekeken of het vrij was, maar FSD had dat wel gedaan en dat manoever ging prima.
Niet veel verder waren er wegenwerken en moest het verkeer van twee rijstroken naar twee versmalde rijstroken. Ik vertrouwde het niet echt en kort voor de versmalde wegenwerken heb ik dan toch maar overgenomen, op dat moment denkend dat ik het beter kan dan FSD ;o)
De rit ging verder en langzaamaan begon ik een meer en meer vertrouwen te krijgen in FSD. Na het nemen van een afrit, kwamen we op de normale wegen terecht, waar we af en toe links en rechts moesten afslaan en ik voelde me steeds meer op mijn gemak om dat aan FSD over te laten, waarbij mijn handen toch nog heel dicht bij het stuur bleven. Het leek wel een beetje magie dat FSD in grote mate exact hetzelfde deed als ik zou doen.
We reden noordwaarts langs de Hudson-rivier en mijn jongste zoon had intussen een ‘pancake’-restaurant gevonden waar hij graag wilde gaan lunchen. Hij gaf de naam van het restaurant in en FSD kon weer aan de slag. Dat ging zeer vlot totdat we op de parking aankwamen en we moesten parkeren. FSD wilde ineens op een plaats voor mindervaliden indraaien en toen FSD wilde inparkeren stopte hij plots toen we het bord zagen. Ik heb toen ingegrepen, maar achteraf gezien had ik dat liever niet gedaan, want ik had eigenlijk willen weten wat FSD had gedaan.
Na de lunch reden we verder naar door Harriman State Park op de smallere kronkelende wegen met prachtige herfstkleuren. We hadden nog een stop gepland bij Crumbl (waar ze crumble cookies verkopen van 600 kCal per stuk) en nadien door het drukkere avondverkeer terug richting Staten Island. Ik wilde de Cybertruck ’s avonds nog terugbrengen naar de eigenaars omdat wij zelf in Brooklyn verbleven en ik geen verrassingen wilde als ik de Cybertruck daar een nachtje op straat moest parkeren.
Ik kreeg doorheen de dag steeds meer vertrouwen in FSD en naar de avond toe liet ik FSD ook al met een gerust hard zelf door de wegenwerken rijden. En ook rijden in het donker verliep prima, het scherm toont precies hoe de situatie rondom de Cybertruck eruit ziet en de blauwe lijn geeft aan wat FSD precies van plan is. Er waren een paar moeilijkere situaties waarbij er een auto geparkeerd stond op de rijweg en er een tegenligger kwam, maar FSD ging er telkens op dezelfde manier mee om als ikzelf zou doen, en dat voelde heel natuurlijk aan.
Naarmate de dag vorderde werd ik ook steeds meer relaxed tijdens het gebruik van FSD, maar ik hield mijn handen wel nog steeds dicht bij het stuur. Ik had graag nog een paar dagen langer FSD ervaren, want ik kan me nu goed inbeelden dat je het systeem steeds meer begint te vertrouwen. FSD is echt wel goed en heeft tijdens mijn korte testperiode heel “menselijk” gereden, bijna net zoals ik zelf zou rijden.
Op het moment van schrijven, begin december, is er ook heel wat te doen rond FSD en het uitblijven van de toelating ervoor in Europa. UNECE, RDW, artikel 39 zijn allemaal termen die ermee te maken hebben, maar heel kort samengevat is de situatie als volgt:
UNECE is een Europese Commissie die onder meer beslist over de standaarden van veiligheidssystemen in auto’s, zoals ADAS dat staat voor Advanced Driver Assistance Systems. De huidige ADAS-regelgeving van UNECE bepaalt dat auto’s zelfstandig of na toestemming van de bestuurders een manoeuvre mogen uitvoeren binnen bepaalde marges. Het probleem is nu dat FSD van Tesla eigelijk al veel meer kan dan door de regels van UNECE wordt toegelaten, en daardoor is het verboden door UNECE.
Om FSD toe te laten zijn er nu twee mogelijkheden:
- Enerzijds zou UNECE zijn regelgeving verder moeten uitbreiden zodat de huidige capaciteiten van FSD toegelaten worden, maar dat is een proces dat erg lang kan duren.
- Anderzijds zou Tesla zijn FSD-functionaliteiten kunnen terugschroeven om aan de UNECE-regels te voldoen en dan zou het ook worden toegelaten. Maar dat ziet Tesla natuurlijk ook niet zitten.
Door deze situatie wachten we al jaren op FSD in Europa, maar er lijkt nu een oplossing in de maak die de regels van UNECE tijdelijk kan omzeilen. Het Nederlandse RDW kan namelijk via een Europese regelgeving 2018/858 artikel 39 een uitzondering geven aan Tesla om FSD toch toe te laten in Nederland, als er voldoende bewijs wordt geleverd dat het werkt. Het is nu op basis van dit Artikel 39 dat de Nederlandse RDW zich in februari 2026 gaat buigen over FSD en Tesla voor Nederland toestemming kan krijgen om FSD Supervised (de versie uit de VS) uit te rollen. Als dat zou gebeuren, kunnen andere Europese landen ook beslissen om deze uitzondering van Nederland over te nemen, en kan FSD ook in de rest van Europa worden toegelaten tot op het moment dat de regelgeving van UNECE is bijgebeend.
Het wordt afwachten tot februari, maar er is dus wel een kans dat FSD wordt toegelaten in Nederland, en dan kan de rest van Europa volgen. We kijken er alvast naar uit!
Om af te sluiten heb ik nog een tip voor iedereen die ook geïnteresseerd is in FSD – Geloof niets van wat je leest of ziet in allerlei artikels of filmpjes, maar ga het zelf ervaren en oordeel zelf wat jij ervan vindt en of het werkt!
Sinds kort doet Tesla immers testritten met FSD (in Duitsland, Frankrijk en Italië) waarbij je een half uurtje de recentste versie van FSD vanuit uit de passagiersstoel kan ervaren, terwijl er een Tesla-medewerker achter het stuur zit om in te grijpen als dat nodig zou zijn.
Dimitri V.