Een aantal maanden geleden hebben we jullie enkele mooie verhalen verteld over Frank, een Tesla-fan in hart en nieren zoals er maar weinigen zijn. We vertelden al over zijn Tesla-zwemvijver en de vele Tesla-gerelateerde avonturen die hij heeft beleefd. Er is nog een avontuur dat zeker en vast de moeite loont om te vertellen en dat ontstond op één van de feestjes onder Tesla-vrienden; het rijden van de iconische Mille Miglia-route met Tesla’s.
De Mille Miglia is een uithoudingsrace van duizend mijl die in Italië werd gereden tussen 1927 en 1957, waarbij de route ging van Brescia naar Rome en terug. In de lente van 2016 ontstond het idee om dat najaar deze route volledig elektrisch af te leggen. De rit zou van België richting Brescia gaan, vervolgens langs de oostelijke zijde van Italië tot in Rome. En daarna opnieuw van Rome naar Brescia midden door Italië en terug naar huis. Een totale rit van 4200 kilometer ten tijde van een Tesla-Superchargernetwerk dat een heel stuk minder uitgebreid was dan het vandaag is. Daardoor werden er de nodige voorbereidingen getroffen om ook alternatieve laadinfrastructuur te kunnen gebruiken. Een hele lading aan laadkabels, adapters en laadpasjes werd bij elkaar gezocht.
Zoals Frank ook bij vorige avonturen had gedaan, werden er opnieuw speciale stickers voorzien voor de auto’s om te laten zien dat de deelnemers een missie hadden. Er waren vier Tesla’s (een rode, een donkergrijze, een donkerblauwe en een zwarte) van de partij, inclusief co-pilotes en natuurlijk ook Dirk, de beste vriend van Frank.
Op vrijdagochtend 16 september 2016 werd het startschot gegeven en verzamelden de deelnemers zich aan de Supercharger van Stein/Urmond, waarbij ze 50% van de acht beschikbare laadpunten in beslag namen. Het eindpunt van de eerste dag was het meer van Luzern in Zwitserland, dat ze via Duitsland en enkele korte Supercharger-stops. bereikten. Bij de Superchargers werd er geladen aan maximaal 120-130 kW, waar we tegenwoordig al 250 kW aan V3 van de Superchargers met CCS-aansluiting halen.
Dag 2 was de opwarming van de Mille Miglia en ging naar Chiavenna in Italië via een aantal Zwitserse passen, zoals de Sustempas, Grimselpas, Furkapas, Albulapas en Malojapas, die samen goed waren voor een totaal hoogteverschil van 12 kilometer. ‘And what goes up, must come down’ dus tijdens het afdalen konden ze makkelijk tientallen kilometers rijden zonder effectief één elektron te verbruiken. Door het regenereren ga je tijdens het afdalen opnieuw energie in je batterij opslaan zodat je bereik toeneemt. Het is daarom belangrijk wanneer je bijlaadt bovenop een berg, om zeker niet tot 100% te laden (maximaal 70-80% is beter) om voldoende te kunnen regenereren. Je kan het vergelijken met een ICE waarbij de brandstoftank zich opnieuw vult tijdens het afdalen…
Na Chiavenna ging het op dag 3 verder naar het startpunt van de Mille Miglia tour in Brescia, waar iedereen in de juiste sfeer kwam in het museum van deze iconische race. Daarna konden ze echt van start gaan. Het ging richting Verona langs het bekende Gardameer en de vier Tesla’s op een rij trokken heel wat aandacht bij de Italiaanse bevolking. Er volgde heel wat opgestoken duimpjes en andere positieve gebaren. Zodra we stilstonden kwamen geïnteresseerden foto’s nemen en vragen stellen over de Tesla’s, die ze natuurlijk met veel plezier beantwoordden.
Dag 4 ging verder van Verona via Ferrara naar Rimini, een bekende badplaats die ze hadden uitgekozen omwille van vele alternatieve laadmogelijkheden en het wel eens nipt kon worden tot aan de volgende Supercharger. Maar omwille van de warme temperaturen, smalle en bochtige wegen lag de gemiddelde snelheid erg laag, wat lage verbruikscijfers opleverde. Zo laag zelfs dat er helemaal niet moest worden bijgeladen om de volgende Supercharger te kunnen halen.
Onderweg was er ook een stop gepland om een scheve Italiaanse toren te gaan bezichtigen in een dorpje… en het was niet Pisa. Frank kreeg de schrik van zijn leven, want opeens ging er een Renault achteruit inparkeren en knalt tegen een redelijke snelheid tegen de voorkant van Frank’s Tesla. En dat terwijl een 5 man staat te roepen dat die moet stoppen. Al bij al viel de schade mee en was die beperkt tot een kromme nummerplaat… Na het delen van dit verhaal op het Tesla-forum gebeurde er ook iets waar we later nog op terug komen.
Op dag 5 ging het naar Assisi via de staat San Marino, en toevallig had de paus die dag ook dezelfde bestemming uitgekozen waardoor de stad niet meer te bereiken was. Gelukkig lag hun B&B een eindje verderop en gingen ze er rechtstreeks heen.
Een dagje later, dag 6 intussen, toen de paus vertrokken was, hebben ze Assisi alsnog kunnen doorkruisen met de Tesla’s om verder te rijden naar Rome. Ze arriveerden er tijdens het spitsuur en meer dan een korte “touch and go” was niet mogelijk want ze moesten die dag eindigen in Viterbo om op schema te blijven.
Op dag 7 ging het langs het landgoed van Lamborghini, waar tussen de wijnranken de roots van Lamborghini liggen. Na een aangename ontmoeting en een wijnproeverij hebben ze een aantal mensen van het landgoed een ritje in de Tesla’s aangeboden en die waren danig onder de indruk van de prestaties. Op de plaats waar ze de wijn hebben geproefd woonde mijnheer Lamborghini en daar is hij ook gestorven. Na de lunch te hebben genuttigd in het voortreffelijk mooi vernieuwde restaurant op het domein vertrokken ze met enige vertraging richting Florence.
De volgende ochtend, het was intussen dag 8, vertrokken de vier Tesla’s richting Bologna om daarna een stop te maken bij de Lamborghini-musea en fabriek in Sant’Agata Bolognese. Een andere “Tesla-Friend” had connecties in de fabriek en had voor hen een afspraak geregeld voor een exclusieve rondleiding in de fabriek. Helaas kwamen ze door omstandigheden enkele uren te laat op de afspraak en moesten ze even wachten in het Lamborghini-museum waar vrijwel de volledige Lamborghini-geschiedenis te zien was, alsook een glimp van de nabije toekomst.
De nieuwe Urus SUV, die in 2018 in productie ging stond er al te blinken. Enkele Belgische dozen koekjes deden blijkbaar wonderen en de rondleiding kon alsnog doorgaan. Alle foto- en filmapparatuur moest vooraf in een locker worden opgeborgen, wat begrijpelijk was. Het werd een boeiende en geanimeerde rondleiding die eindigde met het inluiden van het weekend voor de werknemers. Ze vervolgden hun weg naar de Supercharger nabij Modena. Na een klein uurtje laden konden ze via Parma naar de rand van Milaan om de eindbestemming van de dag op te zoeken.
Zaterdag, dag 9, werd het laatste stuk van de Mille Miglia ingezet, meer bepaald van Milaan naar Brescia, waar ze hun geslaagde toer met een kleine viering besloten op het kasteel van Brescia. Er volgde nog een bezoek aan het Mille Miglia-museum voor enkele foto’s om vervolgens aan het Gardameer te gaan lunchen. Na de lunch werd de terugtocht ingezet richting het noorden via Bolzano en de Brennerpas, de Oostenrijkse grens over om in Lermoos te eindigen in een hotel op 200 meter van een Supercharger.
Zondag 25 september gingen ze via enkele Supercharger-stops dan weer richting het vertrekpunt van 10 dagen eerder in Urmond, alwaar ze na het diner afscheid namen van elkaar en ieder huiswaarts keerde.
Voor degenen die zich afvragen waar de naam Mille Miglia nu vandaan komt, dat is Italiaans voor 1000 mijl, de afstand die ongeveer gereden werd tijdens de race intussen 1927 en 1957. Tijdens hun eigen Mille Miglia hebben de deelnemers ook vaak stilgestaan bij de gedachte in welke condities en met welke wagens de originele race jaren werd gereden en is ons respect voor deze piloten alleen maar toegenomen.
Toen Frank thuis de Tesla-boulevard opreed was er nog een mooie verrassing voor hem. Verzekeraar Patrick die het avontuur ook had meegevolgd op het Tesla-forum had alvast een nieuwe nummerplaat gebracht naar de Tesla Boulevard. De ietwat uitgelopen tekst vermeld ‘Met verontschuldiging van de Italiaanse bevolking voor het gedrag van haar burger’.
In de verhalen van Frank hebben jullie vast wel enkele foto’s opgemerkt van een knuffelbeer die af en toe mee op reis mocht. Hoog tijd om jullie officieel voor te stellen aan Elon Bear, een gigantische fan van Tesla en Elon Musk en die in het najaar van 2017 voor het eerst aan de wereld werd voorgesteld. Hij wil zoveel mogelijk van de wereld zien, liefst in een Tesla, en zoveel mogelijk avonturen en roadtrips beleven. En net zoals Frank houdt hij erg veel van propere Tesla’s.
Zijn avontuur begint natuurlijk op de Tesla Boulevard en gaat als eerste naar de Supercharger van Gent, de eerste Supercharger van een zeer uitgebreide lijst van Supercharger-bezoeken. Nadien heeft Elon Bear van 2017 tot nu heel wat avonturen beleefd, dit is een greep uit de mooiste belevenissen:
- Meer dan 260 verschillende Superchargers bezocht
- Tesla-hoofdkwartier in Amsterdam
- Tesla-fabriek in Tilburg
- Recyclagepark in Grobbendonk met Dirk
- City trip naar Antwerpen
- Roadtrip naar Tsjechië met Frank P
- Roadtrip naar Italië met Frank C
- Voorstelling van de Tesla Semi in de VS met een aantal Nederlandse Tesla-fanaten van TOCNL (John, René, Hans en Olivier)
- Roadtrip naar Spanje tot aan de straat van Gibraltar met Dirk
- Roadrip naar Zwitserland met Paul
- Xmas Tour naar 14 landen, 53 superchargers en 4500 km met Frank en Dirk
- Skitrip naar Italië met Simon en zijn familie om de Sella Ronda mee te skiën in een rugzak
- Road- and bostrip naar Noorwegen en de arctische cirkel met Kwenix (Michel Ulens)
- Samen met Starman de ruimte in (of was dit geen echte foto ;o)
- Tesla Winter Experience 2018 in Finland met Simon
- Citytrip naar Londen met Tine, Stijn en Liene
- Roadtrip naar Schotland
- Op vakantie naar de Dominicaanse republiek met Sander
- Roadtrip naar Italië met Simon
- In een pakje dat met DHL werd verstuurd vanuit Italië naar België
- Met Dirk en Frank mee op roadtrip van Noordkaap naar Tarifa
- Op vakantie naar Noorwegen met Peter
- Roadtrip naar Engeland met Dirk tot aan Land’s end inclusief een tentoonstelling van allerlei vervoersmiddelen die in Top Gear de revue zijn gepasseerd
- Roadtrip naar Kroatië met Kwenix met een bezoek aan Het Nikola Tesla centrum
- Roadtrip naar Italië voor een verjaardag met Frank C
- Dolomieten in Italië met job-lek
- Trip naar de Verenigde Staten met Hans en John voor de onthulling van de model Y
- Roadtrip in de VS met een aantal Amerikaanse enthousiastelingen
- Bijwonen van de voorstelling van de Cybertruck met John, Hans en Ernst
- Element voor de aflevering van de Tesla Model 3’s aan klanten in Amsterdam
- Nog eens het Nikola Tesla museum met Frank
- Naar Corsica met Kwenix
- Roadtrip naar Berlijn en het GigaFest in oktober 2021 aan de nieuwe Tesla fabriek in Berlijn met Robert
Veel meer informatie en foto’s over zijn avonturen zijn terug te vinden op het draadje van Elon Bear op het TMC-forum
Het is momenteel wat stil rond Elon Bear; Frank liet me weten dat hij zijn winterslaap ergens in Nederland doet. Nu de lente in het land is en we de eerste keer weer hebben kunnen aanvoelen hoe een zonnige 20°C aanvoelt bij ons, is het misschien tijd om ElonBear ook in 2022 wat ‘elektrische’ avonturen te laten beleven.
Dit is een mooie samenvatting van zijn avonturen in 2017 en er onder staan nog wat foto’s van andere avonturen.
Door Dimitri V.