
Een onvergetelijk weekend in Berlijn – Op bezoek bij de Tesla Gigafactory
Eindelijk was het zover. Wat voor velen lange tijd een droom was, werd werkelijkheid: het bezoek aan de Tesla Gigafactory in Berlijn! Na een spannend lotingsproces wisten 45 gelukkigen een plek te bemachtigen voor dit bijzondere evenement, gepland op maandag 30 juni. Maar velen maakten er een compleet weekend van – en terecht, want Berlijn is een stad die je gezien móet hebben.
Sommigen vertrokken al eerder om de stad te verkennen, een slimme keuze. Berlijn barst van de historie, cultuur en sfeer, en dat was te merken.
Onderweg ernaar toe deelden enkelen hun locatie, wat spontaan leidde tot kleine ontmoetingen bij prachtige Tesla Superchargers. Zo begon het samenzijn eigenlijk al vóór de stad bereikt was.
Op zondagmiddag stroomden de deelnemers binnen bij het NH Hotel Berlin Alexanderplatz, aan de rand van het centrum. In de lobby werden goodiebags uitgedeeld en handjes geschud – het enthousiasme was zichtbaar. Het was gezellig, ongedwongen, en de voorpret, die was er!
’s Avonds wandelden we gezamenlijk naar restaurant James June, zo’n kwartiertje verderop. Buiten aan lange tafels, genoten we van heerlijk eten en elkaars gezelschap. Natuurlijk werd er volop gespeculeerd over de tour van de volgende dag: wat zouden we allemaal te zien krijgen in de fabriek? Als kers op de taart kreeg iedereen een gave miniatuur-USB Supercharger, in 3D geprint, aangeboden door Electric CAR Company – een super leuk aandenken. Ook de jongens van ENHANCE waren met ons mee en zij gaven goede tips voor gebruik van hun S3XY-buttons.
Na een fijne avond liepen we met z’n allen terug richting het hotel. De zonsondergang kleurde de stad goudgeel en gaf het moment iets magisch. Een aantal deelnemers logeerden elders in de stad en vervolgden hun weg met de elektrische step. Berlijn by night, al steppend door de levendige straten – dat was een unieke ervaring.
De grote dag: 30 juni
En toen brak maandagochtend aan. De dag waar alles om draaide: het bezoek aan de Tesla Gigafactory. Terwijl we over de snelweg reden en de immense fabriek in de verte zagen opdoemen, beseften we pas écht hoe groot dit complex is.
Rond half twaalf verzamelden we ons in de entreehal van de fabriek. Sommigen haalden een kop koffie – geserveerd door een robot, uiteraard, zoals het bij een futuristisch bedrijf als dit gaat.
Na een korte introductie kregen we veiligheidsbrillen, helmen en oortjes aangereikt, zodat we via een gids konden worden rondgeleid. In drie groepen trokken we buiten de fabriek om en vervolgens ín de fabriek waar het productie proces begint. Al snel werd duidelijk: dit is geen gewone autofabriek, dit is een technologisch wonder.
We startten bij het begin: een massieve staalplaat die in vijf stappen wordt omgevormd tot bijvoorbeeld de zijkant van een Model Y. We volgden het productieproces van dichtbij. Hoewel niet alle afdelingen toegankelijk waren, gaf de tour (die zo’n 3 kilometer besloeg!) een indrukwekkend compleet beeld. Veel deelnemers liepen met open mond rond, onder de indruk van de grootte van de fabriek, het tempo en de innovatie die op deze plek heerst.
Het hoogtepunt? Zien hoe de Model Y uiteindelijk de fabriek verlaat. Dag in, dag uit rollen er zo’n 5.000 voertuigen per week van de band – een productieproces dat blijft verbazen.
Buiten werden nog wat groepsfoto’s gemaakt – een blijvende herinnering aan een dag die voor iedereen voelde als een bezoek aan de ultieme Tesla-snoepwinkel.
Na afloop ging iedereen weer zijn eigen weg. Sommigen bleven nog een nachtje in Berlijn, anderen reden huiswaarts. Wat bleef, was een hoofd vol indrukken en fantastische herinneringen.
Wat was dit een ervaring. Wat hebben we genoten. En wat was het gaaf!
– Arjan Jonker, vrijwilliger en premium-lid




Wil je de volgende keer ook graag mee op onze GigaTour? We mogen normaliter elk jaar eenmalig langskomen. Een exclusief voorbehoud voor de Tesla Owners Clubs. We verloten ruim vooraf de beschikbare plekken onder onze premium-leden. Ben je nog geen betalend lid? Ook bij andere evenementen en acties heb je nét even wat meer ‘premium’-voordelen.