Het was ergens midden november 2024, we waren zelf bezig met het plannen van de Worldwide Christmas Tesla Lightshow 2024 toen het bestuur van TOCNL vertelde dat we gingen samenwerken met onze Belgische collega’s om iets heel speciaal te doen in februari 2025. Het bleek te gaan over een gigantische lightshow op een landingsbaan in het Belgische Sint-Truiden. We zouden samenwerken met Simon Pollock, oprichter van xlightshows.io en tevens expert op het vlak van lightshows. Het moest de grootste lightshow ooit worden en we wilden het huidige wereldrecord, op dat moment in handen van Korea met 952 Tesla’s, proberen te verbreken. Spannend! En als je wat meer wil te weten komen hoe lightshows voor het eerste op een Tesla verschenen in 2016, dan kan je dit artikel ‘De geschiedenis van Tesla lightshows‘.
Er komt heel wat kijken bij de organisatie van zo’n evenement. Naast heel veel andere zaken moet je ondermeer:
- een locatie vinden waar je honderden, misschien wel duizenden auto’s kan opstellen en moet kunnen laten toekomen en vertrekken zonder een verkeersinfarct te veroorzaken
- een locatie voorzien waar je de duizenden gasten kan ontvangen want tijdens de lightshow staan er liefst geen personen in de buurt van de Tesla’s
- zorgen voor heel veel USB-sticks met ieder een gepersonaliseerde show
- zorgen voor toestemming om een droneshow te mogen uitvoeren want daaromtrent bestaat een strenge regelgeving
- zorgen dat je de show op heel wat verschillende manier kan filmen om alles achteraf te monteren in één knappe film
- voldoende hulp krijgen om meer dan 1000 Tesla’s op de juiste positie te zetten. Enerzijds doen we dat door op voorhand nauwkeurig te meten en merktekens op de grond te tekenen en anderzijds door alle aankomende Tesla’s goed te begeleiden tijdens het parkeren
- heel wat werk verrichten om het Tesla-dorp en alles wat daarbij hoort tijdig op te bouwen en na het evenement ook weer af te breken
Je merkt het al, het is een evenement waarin heel veel werk en tijd is gekropen van enorm veel personen. En dan mogen we natuurlijk ook alle Tesla-rijders niet vergeten die de moeite hebben genomen om naar Sint-Truiden te komen. Voor sommige was het maar enkele kilometers, maar andere hebben wel degelijk honderden en zelfs meer dan 1000 kilometer gereden om erbij te kunnen zijn. We hebben Tesla-rijders uit heel wat verschillende landen mogen verwelkomen, ondermeer België, Nederland, Luxemburg, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Italië, Denemarken, Tsjechië, Roemenië, Slovenië… Het is gewoon geweldig om te zien hoe gemotiveerd de Tesla-community is.
De weervoorspellingen voor de 23e februari zagen er veelbelovend uit en het werd een prachtige dag. We konden die dag genieten van een stralend zonnetje, zowel op als langs de landingsbaan. Alle leden van de crew kregen op voorhand een uitgebreid draaiboek dat goed aangaf wie welke rol had te vervullen zodat we ons al wat konden voorbereiden. Op de dag zelf werden we dan verwacht om 11u voor een briefing waar enerzijds de veiligheidsregels werden overlopen en anderzijds de verschillende aspecten en taken gedurende de dag werden toegelicht. Er volgde nog een lekkere lunch en nadien gingen we aan de slag met ondermeer:
- het opbouwen van het Tesla-dorp waar alle bezoekers terecht konden tijdens de lightshow
- het aanbrengen van merktekens op de landingsbaan om de Tesla’s te positioneren met een complex geheel van touwen en krijt. Dit werd op een deskundige manier in goede banen geleid door het dochtertje van Simon met haar mini-megafoon.
- het begeleiden van alle Tesla’s die op het terrein aankwamen
- het correct opstellen van de Tesla’s op 10 rechte lijnen
- het uitdelen van meer dan 1000 USB-sticks
- het helpen van de personen die vragen hadden omtrent het inpluggen van de USB-stick of het plannen van de lightshow
Op plaatsen waar veel Tesla-enthousiastelingen samen komen, zijn er vaak heel wat speciale zaken te zien en dat was hier niet anders in het Tesla-dorp. Tesla had ondermeer voor 3 Cybertrucks gezorgd waar het publiek mee kon kennis maken en gaan inzitten. Daarnaast was er ook nog een Tsjechische Cybertruck aanwezig die samen met de 3 andere Cybertrucks een speciale plaats kreeg op de eerste rij van de lightshow samen met 6 nieuwe Model Y’s. Op die manier hadden de 10 Tesla’s op de eerste rij allen een lichtbar, en dat gaf een heel speciaal effect.
Daarnaast konden de kinderen ook rijden op de Tesla Cyberquad. In de overdekte hal waren er heel wat sportvliegtuigjes te zien en kon je ook de zelfrijdende racewagens (stilstaand wel te verstaan) bekijken. Deze racewagens maken deel uit van een Amerikaans technologisch onderzoek met artificiële intelligentie. Meer informatie kan je hier lezen
Erg speciaal was ook de mini-Tesla die aanwezig was, alleen was dat geen gewone mini-Tesla zoals we die kennen. Olivier van Embden had er een projectje van gemaakt om alle lichten in de mini-Tesla ook te kunnen aansturen om zo een Tesla-lightshow te kunnen geven. Natuurlijk was die iets minder uitgebreid dan de echte Tesla’s maar het was wel erg de moeite, zodat de mini-Tesla bovenop een Cybertruck in de eerste rij mocht staan tijdens het de echte show.
Verder was er op het asfalt bij de binnenrijdende Tesla’s natuurlijk ook heel wat moois te bespeuren, naast heel veel witte, zwarte, blauwe, grijze en rode Tesla’s zaten er ook heel wat pareltjes tussen. Een knap uitgebouwde van de makers van de SEXY-buttons was ook aanwezig. Voor de personen die in de nieuwe Tesla Model 3 een pookje voor de richtingaanwijzers missen is, bieden zij een mooie oplossing.
Rond 17u werden de laatste Tesla’s opgesteld en begonnen we met het uitdelen van meer dan 1000 USB-sticks. Elke USB stick was gelabeld met een nummer en een kleurtje om zo precies bij de juiste Tesla achter de ruitenwisser terecht te komen. Dat is erg belangrijk want niet iedere geprogrammeerde show was hetzelfde. Er zitten een aantal waves in de show waarbij de eerste rijen Tesla’s de lichten eerder moeten laten knipperen dan de rijen erachter om dat wave-effect te krijgen. Rond 18u was het dan tijd voor alle Tesla-rijders om terug te keren naar hun Tesla’s en de USB-sticks in de USB-poort te stoppen. Omdat de allerlaatste auto’s op iets meer dan 1 kilometer van het Tesla-dorp stonden, was het wel even wandelen
Tussen 18u30 en 18u40 moest iedereen dan de lightshow zo instellen dat die zou starten om 18u40. Aangezien er eerst 20 minuten ‘pauze’ was geprogrammeerd in de lightshow, had iedereen net voldoende tijd om terug te keren naar het Tesla-dorp want om 19u was het dan zover, dan zou de spectaculaire lightshow echt beginnen. Tijdens de lightshow was er ook nog een spectaculaire droneshow met meer dan 150 drones die het geheel gewoon af maakte.
Het was een magisch ervaring om te beleven vanop de grond, maar je weet onmiddellijk dat het nog veel mooier is als je het vanuit de lucht kan bekijken. Gelukkig waren er bijna 10 dronepiloten aanwezig om het geheel vanuit verschillende standpunten te kunnen vastleggen.
Met al dat beeldmateriaal werd diezelfde nacht nog lang doorgewerkt en de dag later was de film met het nieuwe wereldrecord klaar om via Youtube de wijde wereld ingestuurd te worden en het resultaat, waarop we heel erg trots zijn, kan je hier bewonderen als je het nog niet gezien zou hebben. Klik op afbeelding voor de 10 minuten durende video up Youtube.
Na de lightshow hadden de leden van de crew nog heel wat werk om 1150 Tesla’s veilig van de landingsbaan terug op de openbare weg te krijgen en om het opgebouwde Tesla-dorp weer terug af te breken.
Het was een enorm leuke ervaring om mee te maken als crew en als TOCNL willen we heel graag iedereen bedanken die zijn steentje heeft bijgedragen aan de organisatie van dit evenement, alsook alle deelnemers die met hun Tesla zijn langsgekomen om dit nieuwe wereldrecord te vestigen!
Mooi om ook nog te vermelden is dat iedere deelnemer en ieder lid van de crew een certificaat kreeg van deelname aan deze wereldrecordpoging.
Ik heb hier nog 2 filmpjes klaarstaan die je een blik geven achter de schermen en eentje met een interview met Simon.
Door: Dimitri V.