Zaterdag 13 januari 2024, op het weerbericht voorspellen ze dat er midden volgende week wel eens sneeuw zou kunnen vallen… Wow tof! Of toch niet… want ik ga volgende week ook richting Berlijn, samen met andere leden van TOCNL een bezoek brengen aan de Tesla Gigafactory. Maar ik weet intussen wel dat het weer regelmatig anders is dan voorspelt, en dat zal deze keer ook wel weer zijn…
Maandag 15 januari, de voorspellingen van het weerbericht blijven sneeuw voorspellen op woensdag 17 januari, uiteenlopend van bijna geen sneeuw tot meer dan 10 centimeter, afhankelijk van hoe een storing die vanuit Frankrijk komt en naar het Noorden uitloopt. Dat kan wel eens spannend worden want er zijn ook enkele Vlamingen die ons gaan vergezellen naar Grünheide in Berlijn.
Dinsdag 16 januari en de voorspellingen blijven sneeuw voorspellen hoewel die nu hoofdzakelijk in België zal vallen en misschien wat in het zuiden van ons land. Er zou ook nog sneeuw kunnen vallen in de nacht van woensdag op donderdag, dus dat zou wel een spelbreker kunnen worden als we een rit van 700-800 km richting Berlijn moeten doen.’
En woensdag 17 januari rond de middag begonnen in Vlaanderen de eerste vlokken te vallen en lag er tegen de avond toch een mooi sneeuwtapijt van 10 cm en liep de avondspits volledig in het honderd. In het zuiden van Nederland viel er ook nog enkele centimeters sneeuw terwijl het midden en het noorden van Nederland gespaard bleven. Gelukkig stopte het met sneeuwen in de loop van de avond en is er ‘s nachts niet veel sneeuw meer bijgevallen. Op die manier had de strooidiensten voldoende tijd om de weg te ruimen tegen donderdagochtend.
Op donderdagochtend was het dan zover, ik kon eindelijk op weg richting Berlijn en buiten wat sneeuw in de straten op weg naar de snelweg, zorgde de sneeuw helemaal niet voor verkeersellende, alleen maar voor een mooi uitzicht. Op het moment dat ikzelf ben vertrokken heb ik TOCNL’er John nog opgepikt en waren de andere leden ook op weg naar Berlijn, zowel per Tesla, per trein of per vliegtuig. Er waren zelfs twee leden, Frank en Dirk, die om 4u ‘s morgens vertrokken zijn. Intussen is het reizen met een Tesla, of een andere elektrische auto, helemaal geen uitdaging meer want er zijn voldoende Tesla Superchargers of andere laadmogelijkheden onderweg. Dat was 10 jaar geleden nog wel wat anders, toen er goed gerekend moest worden om zeker tot aan de volgende Supercharger te komen. Om die traditie nog wat eer aan te doen, hebben we onderweg ondermeer geladen bij de Supercharger in Hohenwarsleben. Dat was een stap terug in de tijd, want er stonden slechts 6 laders, die maximaal 120kW leverden. Gelukkig waren we alleen zodat we de 120 kW niet moesten delen terwijl we een bezoek brachten aan de nabijgelegen McDonalds.
Er was een gezamenlijke Whatsapp-groep voor alle deelnemers en “what happens in the whatsapp-groep, stays in the whatsapp-groep”, maar we hadden wel de functie ‘locatie delen’ aangezet zodat iedereen een zicht had wie er aan kop lag richting Berlijn, en of je iemand zou kunnen ontmoeten bij één van de Superchargers. Uiteindelijk zijn de meesten ongeveer rond 18u veilig in het hotel in het centrum van Berlijn aangekomen, NH Collections. De organisatie van TOCNL had een gunstig tarief kunnen onderhandelen voor alle leden die er wilden verblijven, dus dat was goed meegenomen. Ook kregen we bij aankomst in het hotel een leuke goodiebag met een mooie hoodie met speciale opdruk, een pet, een intelligente thermosfles en nog wat folders en kleinigheden van Tesland, De Hypotheker en Leasebijtellingvriendelijk. Op de eerste avond is er ook nog een gezamenlijk diner georganiseerd bij een restaurant in de buurt, Maximilian’s, een restaurant in Oostenrijkse stijl. Onze aankomst in het restaurant was goed getimed, want we werden feestelijk ontvangen door een fanfare, waar we ook de rest van de avond van hebben kunnen genieten. We hebben genoten van een lekker driegangenmenu en natuurlijk van het gezelschap. Van Electric Car Company hebben we ook nog een mooi souvenir gekregen want ze hadden een mini Supercharger ge-3D-print voor elke deelnemer aan de tour. Het werd nog een gezellige avond met leuke Tesla-verhalen en niet-Tesla-verhalen.
Na een goede nachtrust konden we genieten van een zeer uitgebreid ontbijt en zijn sommige leden de stad nog wat gaan verkennen, er was blijkbaar een grote chocoladewinkel in de buurt. Rond half 12 zijn we ons beginnen klaarmaken want tegen 14u uur zouden we bij Tesla moeten zijn voor de rondleiding die on 14u30 zou aanvangen. Een deel van de leden ging per Tesla naar de fabriek, een ander deel koos voor het openbaar vervoer, en het laatste stukje met de Tesla-trein. Tesla heeft speciaal een station op hun site laten bouwen, langs een bestaande spoorweg, zodat werknemers vanuit Berlijn op een vlotte en eenvoudige manier naar de fabriek zouden kunnen komen. Die trein rijdt niet continue, dus om deze te nemen kwamen we wel goed op tijd aan bij de fabriek. Daar zagen we dat er ook nog meer dan honderd Tesla Wall Connectors beschikbaar waren, die gratis gebruikt kunnen worden door werknemers en bezoekers aan de fabriek.
Aangekomen in de spiksplinternieuwe lobby van de fabriek, die heel recent is geopend, moesten we ons aanmelden en konden we tijdens het wachten genieten van een koffie, die werd opgediend door een robotarm. Het was een voorsmaakje, want we zouden die namiddag nog veel meer van die robots te zien krijgen. Ook stond er in de lobby een Optimus en de aandachtige kijkers hebben waarschijnlijk ook wel gemerkt dat deze een Tesla beltbuckle droeg “don’t mess with T”. Intussen werd het 14u30 en werden we opgehaald door drie Tesla-medewerkers waarbij we eerst onze veiligheidsuitrusting kregen (hesje, veiligheidsbril en veiligheidshelm) en er nog een veiligheidsbriefing volgde. We gingen immers wel in de operationele fabriek kijken, dus waar er op dat moment Tesla Model Y’s van de band rolden…
We wisten vooraf al heel goed dat er geen foto’s of filmpjes gemaakt mochten worden in de fabriek en er de specifieke uitleg die gegeven moet geheim blijven… Helaas kan ik jullie dus niets vertellen over wat we allemaal hebben geleerd tijdens de rondleiding, maar ik kan wel meegeven dat Tesla toch hard probeert om het personeel het werken zo aangenaam mogelijk te maken. Alles wat we gezien hebben is erg doordacht en er is een enorme focus op efficiëntie. En de uitspraak van Elon over ‘the best part is no part’, zie je ook wel her en der terugkomen. Ik heb ook wat vragen gesteld, maar die bleven onbeantwoord, want daar mocht onze gids niet op antwoorden. Het is moeilijk om er meer over te vertellen als je het zelf niet allemaal kan zien en ervaren, dus ik raad zeker aan om je in te schrijven wanneer de volgende kans zich aandient om een GigaTour te organiseren. Het goede nieuws is dat er al Tesla Owners Clubs in Europa voor de tweede keer gaan, dus…
En als je toch al een blik wil werpen op hoe de fabriek eruit ziet, dan kan dat met dit artikel. In oktober 2021 heeft Tesla aan de Gigafactory, voordat die operationeel was, een grote kermis (GigaFair) gehouden voor de omwonenden en mochten de Europese Teslaclubs ook enkele afgevaardigden sturen. Naast de kermis kon je ook door de niet-operationele fabriek wandelen en kreeg je een goed beeld van hoe alles eruit zag. Maar buiten een aantal robots in demomodus, stonden alle machines stil. Lees het artikel zeker al eens om een idee te krijgen wat we hebben gezien.
Terug naar 19 januari 2024, na de tour door de fabriek zijn we nog wat blijven napraten en hebben we allemaal nog een souvenir gekregen, een hartvormig stuk aluminium dat is gemaakt uit het materiaal waarmee ze de grote castings in de fabriek maakten, erg origineel! Na het bezoek aan de fabriek is de groep wat uit elkaar gevallen. Een deel ging alweer huiswaarts omdat ze op zaterdag andere verplichtingen hadden, een ander deel ging terug naar het hotel waar ze samen nog gedineerd hebben. En nog een ander deel had eigen plannen gemaakt, en dat was allemaal prima.Zo was expres de tour ook ingericht: veel vrijheid om de trip naar persoonlijke smaak in te richten. Op zaterdag is dan het merendeel van de groep, al dan niet na een uitstap in Berlijn, ook terug naar huis gegaan. En er was één pechvogel die met de trein probleemloos naar Berlijn was gekomen, maar waarbij de terugreis volledig in het honderd is gelopen… Mooi te zien dat de hele groep nog met hem meeleefde waar hij na heel wat vertraging ook veilig thuisgekomen is.
Samengevat heeft de hele groep een zeer leuke trip gehad met gelijkgezinden en dat was zeker en vast ook te danken aan de goede organisatie van TOCNL, en meerbepaald Misha, die haar schouders stevig onder dit initiatief heeft gezet, waarvoor hartelijk dank!
Door Dimitri V.
PS1: Dit is een kort filmpje met een impressie van de trip door Misha, alias @Tesla_Diva op X
PS2: Nog een impressie van de trip, ditmaal van Ruud op Facebook
PS3: En Frank heeft zijn impressie ook met ons gedeeld.
PS4: Iemand van de TOCNL leden, Yvonne, had haar model Y zodat die wel heel erg leek op de toekomstige Juniper-versie van Model Y, inclusief led-verlichting, een positioneerbaar scherm vooraan, een scherm achteraan, nieuwe achterlichten, auto-present handles en een automatische frunk…